Skip to navigation Menu

Februari 2019 / Praktijkervaringen met contentmarketing en bloggen

Hoe gaan we de interactie aan met bestaande klanten? Hoe verkrijgen we nieuwe leads? Hoe zorgen we ervoor dat meer organisaties ons gaan kennen? Allemaal vragen die je jezelf vast ook wel eens stelt. Om die reden besloten we vorig jaar om twee keer per maand te gaan bloggen. Wat onze ervaringen zijn?

Hoe gaan we de interactie aan met bestaande klanten? Hoe verkrijgen we nieuwe leads? Hoe zorgen we ervoor dat meer organisaties ons gaan kennen? Allemaal vragen die je jezelf vast ook wel eens stelt. Om die reden besloten we vorig jaar om twee keer per maand te gaan bloggen. Wat onze ervaringen zijn?

We gaan (even) stoppen met bloggen

Deze mededeling hakt er misschien in, maar doen we, omdat we ervan houden transparant te zijn. Of het stoppen voor langere tijd is daar gaan we de komende periode over in beraad. Een belangrijke reden dat we dit doen is om te kunnen focussen op het werk en de vele migratieprojecten die we bij onze klanten aan het uitvoeren zijn. Dat is het positieve nieuws, de agenda’s zitten vol met werk. Maar wat zijn nu onze ervaringen en leermomenten met contentmarketing en bloggen?

Opvallen is uitdagender dan we dachten

Hoe spring je eruit, val je op en kom je bij nieuwe klanten in beeld? Steeds vaker kregen we het gevoel dat zoveel bedrijven met bloggen en contentmarketing bezig zijn dat het voor veel ondernemers uitdagend geworden is om echt op te vallen. Worden we wel gelezen en klopt de gekozen strategie nog wel? Daarom willen we jou graag twee vragen stellen:

  • Wat zou SorsIT kunnen doen om het klantcontact te verbeteren?
  • Wat zijn jouw praktijkervaringen met contentmarketing en bloggen?

Op basis van deze feedback kunnen we elkaar misschien wel versterken.

Nieuwe klanten verkrijgen moet anders

Zomaar geld uitgeven aan contentmarketing en e-mailnieuwsbrieven doet geen enkele ondernemer. Uiteindelijk gaat het erom dat geïnvesteerd marketinggeld ook nieuwe klanten oplevert, ook bij ons. Gelukkig zijn we blij met de positieve reacties van onze bestaande klanten, maar zien we (nog) geen conversie vanuit de blogs naar nieuwe klanten. Daarom denken we dat het beter is om onze marketing euro’s bijvoorbeeld eerst goed te gaan besteden aan het opbouwen van een groter LinkedIn netwerk en het zoeken van mensen en bedrijven die onze ambassadeur willen zijn. Zo werken we bijvoorbeeld steeds nauwer samen met sales- en marketingafdelingen van Oracle en kunnen we van elkaars kennis en expertise gebruik maken om bij nog meer nieuwe klanten in beeld te komen. Dus de afweging of je zelf je verhaal moet vertellen of het vooral moet laten vertellen.

Doe waar je goed in bent

Tijd kan je maar één keer goed uitgeven en tijd is schaars. We kunnen het beter uitgeven aan het helpen bij grote aanbestedingen, het transformeren van IT organisaties naar de cloud en het maken van Proof Of Concepts. Dat is waar wij goed in zijn en misschien iets minder goed in marketing. Het leermoment was dat de factor tijd, om een goede rode draad is de content te houden, nagenoeg altijd een uitdaging was. Dus even geen blogs meer over te dure schijnveiligheid van database back-ups of onnodig hoge licentiekosten.

Eens met deze beslissing?

Reacties stellen we enorm op prijs. Blogs zijn wat ons betreft lang niet altijd om te zenden, maar juist ook om van te leren. Bijvoorbeeld om met goede feedback nog betere beslissingen te kunnen nemen.

Hartelijk dank alvast!


December 2018 / Wat mijn kerstwens is?

Het is iets wat voor iedereen heel herkenbaar is. Iets wat een soort nieuwe standaard geworden lijkt te zijn. We doen er allemaal aan mee, want het lijkt “o zo belangrijk”. Terwijl het helemaal niet nodig is. Als we het allemaal nalaten, ontstaat er een veel mooiere wereld. Zowel privé, maar zeker ook zakelijk. Wat mijn kerstwens is?

Het is iets wat voor iedereen heel herkenbaar is. Iets wat een soort nieuwe standaard geworden lijkt te zijn. We doen er allemaal aan mee, want het lijkt “o zo belangrijk”. Terwijl het helemaal niet nodig is. Als we het allemaal nalaten, ontstaat er een veel mooiere wereld. Zowel privé, maar zeker ook zakelijk. Wat mijn kerstwens is?

Stop met druk, druk, druk in 2019!

Het viel mij gewoon extra op dit jaar. Mensen nemen onderling te weinig tijd voor elkaar. Hoewel we in Nederland niet mogen mopperen over de kwaliteit van ons leven neemt de werkdruk en stress voor heel veel mensen toe. Ook wel eens het gevoel dat je opgejaagd bent? Waarschijnlijk wel. Of ken je die vriend of vriendin die nooit tijd in zijn of haar agenda heeft? Het is zo iemand van altijd maar rennen, vliegen en belangrijkere zaken. Daarom wens ik iedereen een gezonde(re) werk-privé balans toe voor 2019. Ook hoop ik dat deze blog managers inspireert om misschien net iets meer aandacht te hebben voor ‘de mens’ dan voor ‘de prestatie van de organisatie’. Sterker nog, ik ben iemand die gelooft dat “minder druk, druk, druk” vooral meer prestatie van werknemers oplevert. Jij ook? Doen dus!

“Opzij, opzij, opzij, maak plaats, maak plaats, maak plaats, we hebben ongelooflijke haast”

Blijf lekker in de kerstgedachte

Eindelijk is het tijd voor familie, vrienden, cadeautjes, diners en gezelligheid onder de boom. Maar waarom eigenlijk? “Eindelijk” is een verkeerde woordkeuze. Gezellig de tijd nemen met je naasten, geliefden, collega’s en zeker ook klanten zou je eigenlijk altijd moeten doen. Minder druk, druk, druk begint bij jezelf. Het enige wat je wel moet doen is op tijd de kerstboom de deur uitgooien, maar blijf wel lekker dineren en elkaar cadeautjes geven in 2019. Zonder gekheid, trap niet in de valkuil dat je woensdag 2 januari 2019 weer ‘druk, druk, druk’ aan de slag gaat omdat de tellers weer op 0 staan. Gewoon elkaar op dit gedrag aan durven spreken en ook af en toe ‘nee’ zeggen. Dat helpt enorm en is alvast een mooi begin. Thuis vinden ze dat ook fijn.

Zelf vertrek ik voor even met mijn Finse vrouw naar mijn schoonouders in de sneeuw. Maar graag ontmoet ik je in 2019 en neem ik uitgebreid de tijd voor je. Afgesproken?

Voor nu: “Op de plaats, rust!”

Fijne feestdagen en een mooi 2019 namens alle collega’s van SORSIT.

Marijn Schoonen 

marijn@sorsit.nl


November 2018 / Hard besparen op softwarekosten? Het kan!

Dit is een wake-up call. In de praktijk zien we dat er onnodig veel geld over de balk gegooid wordt als het gaat om software licentiekosten. Soms gaat het om duizenden of tienduizenden euro’s. De ‘boosdoener’ komt vanuit onverwachte hoek en heeft te maken met een logisch lijkende beslissing:

Schuldig: Teveel hardware!

Iedereen heeft belang bij een goede performance van applicaties. Doordat ontwikkelaars steeds meer functionaliteiten inbouwen komt er een moment dat de performance onder druk komt te staan. Wat wordt dan als eerste gedaan? Nieuwe hardware of meer processoren worden aangeschaft. Dit lijkt een logische en goedkope beslissing, maar er komen met de hardware automatisch software licenties bij. Hoe meer processoren, hoe meer licenties en deze kosten kunnen aanzienlijk in de papieren lopen.

Het kostenbesparende alternatief om performance perikelen op te lossen

Het interessante is dat de performance van de applicatie niet alleen door hardware opgelost wordt, maar ook door goed naar de database te kijken. Dat is onze wake-up call. In de performance verbetering zijn namelijk twee cruciale vragen van belang:

  1. Wat is de kwaliteit van de data? Alles wat geen waarde heeft maar toch in de database zit vertraagt de applicatie en
  2. Wordt het juiste gedeelte van de data wel aangewend voor de applicatie? Het is een beetje als ‘weet je wel naar wat je zoekt om de applicatie goed te laten werken?’ Een praktijkvoorbeeld om dit te verduidelijken.

Praktijkvoorbeeld uit de automobiel industrie

De situatie bij de klant is dat de database dagelijks twee Gigabyte groeit. De performance van applicaties neemt daardoor af, de oplossing lijkt extra hardware en meer CPU’s waardoor er automatisch meer software en licentiekosten bij komen. Het gevolg: tienduizenden extra euro’s die geïnvesteerd zouden moeten worden. Maar gelukkig werd er anders naar gekeken.

Het alternatief: de uitvraag van de applicatie naar de data anders inrichten. Het kwam erop neer dat applicaties vertraging opliepen omdat de applicatie naar data vroeg die helemaal niet noodzakelijk was. “We willen data over automerk x, maar kregen ook y erbij” om het zo maar te verwoorden. Door de applicatie net even een extra ‘vraag’ aan de database te laten stellen komt uit de grote vergaarbak van data nu alleen de gewenste en juiste data. Het gevolg: snellere performance van de applicatie en vooral geen betaling van tienduizenden euro’s extra in hardware, dus ook software.

Zelf hard besparen op softwarekosten?

Wat we duidelijk hebben willen maken is dat in hardware investeren om de performance van applicaties te verbeteren lang niet altijd de goedkoopste oplossing is. Dan krijg je er namelijk onnodige software licentiekosten bij. Minimaal net zo belangrijk is om te zorgen dat er een goede afstemming tussen applicatie en database is. Dat is waar we graag onze kennis en expertise voor inzetten en waardoor we klanten al tienduizenden euro’s hebben kunnen laten besparen op onnodige maar logisch lijkende investeringen.

René Schrier, database-, middleware- en cloudarchitect @SorsIT. Telefoonnummer: 070 – 2181864 of rené@sorsit.nl


November 2018 / Hack attack! Waren alle deuren wel dicht?

Er is iets merkwaardigs aan de hand als het gaat om digitale veiligheid en eerlijkheidshalve ben ik er nogal door geschrokken. Veel organisaties geven hackers en andere onwenselijke personen eenvoudig de mogelijkheid om digitaal in te breken, omdat er namelijk iets vergeten wordt. Nieuwsgierig wat dat is

We doen niet alle deuren op slot!

Lang niet iedereen is zich daarvan bewust, maar laten we eerst beginnen met het goede nieuws: Werkplekken worden op allerlei manieren beveiligd met wachtwoorden. Steeds sterkere wachtwoorden met speciale karakters zijn nodig en worden periodiek ververst. We zorgen ervoor dat collega’s die thuis aan het werk zijn veilig kunnen inloggen op het bedrijfsnetwerk doordat ze via MFA, Multi Factor Authentication, door een gestuurd SMS bericht, duidelijk maken dat ze echt zijn wie ze zijn. Het werken in vaak Microsoft 365-achtige cloud omgevingen gebeurt gelukkig steeds veiliger. Mooi zou je zeggen, maar niets is minder waar.

Het verhaal van de vergeten deuren

Er zijn vergeten deuren, waardoor de hacker eenvoudig binnenkomt, die zal ik duidelijk maken met de volgende vraag: Hoe zit het met jouw wachtwoordbeleid voor applicaties en databases? Het is niet ondenkbaar dat beheerders voor de kantooromgeving alles goed geregeld hebben, maar dat eigenaren van applicaties verouderde applicaties hebben draaien waarop simpele wachtwoorden gebruikt worden die misschien wel nooit ververst zijn. De gebruikers zijn zich hier vaak niet van bewust. Er zijn zelfs situaties waarbij 4- of 6-cijferige inlogcodes gewoon op een geel memoblaadje worden opgeschreven en waar andere collega’s plotseling toegang kunnen krijgen tot gegevens die voor hen geheim moeten blijven. Het komt helaas echt voor.

Wachtwoord management verschillen

Best vreemd toch? Op de laptop of computer wordt wachtwoordmanagement afgedwongen, geldt een bepaalde geldigheidsduur en moeten wachtwoorden voldoen aan specifieke eisen. Maar daar staat tegenover dat veel applicaties geen wachtwoordmanagement kennen en er geen of hele oude, nooit vervangen wachtwoorden gebruikt worden. Hetzelfde geldt voor het kunnen inloggen op databases. De voordeur is compleet dichtgetimmerd, maar de garagedeur staat symbolisch wagenwijd open.

En nu?

De materie is best complex. Uit ervaring blijkt dat lang niet alle applicaties goed te beveiligen zijn. Maar dat neemt niet weg dat het raadzaam is om dit eens uitgebreid te onderzoeken. Hackers worden nu eenmaal slimmer en het aantal manieren om binnen te dringen wordt groter als er meer deuren open staan. We leven nu eenmaal in een tijd waar hackers ook via smartphone apps kunnen inbreken of via IoT achtige applicaties plotseling toegang kunnen krijgen tot onze zogenaamd goed beveiligde netwerken. De noodzaak wordt groter, juist nu de digitalisering toeneemt.

Sluit deuren, voer beleid

Wat vooral nodig is, is een totaalbeleid op wachtwoorden, dus ook voor applicaties en databases. Het is naar mijn mening een totaal vergeten terrein van digitale veiligheid, waar echt maatregelen op genomen moeten worden. Hoe dan? Doe tests, onderzoek je applicaties, kijk naar simpele wachtwoorden die al jarenlang niet veranderd zijn en zorg er vooral voor dat eventuele database- of applicatielekken altijd traceerbaar zijn. Ik weet zeker dat er overal wel een vergeten deur te vinden is.

Reageren?

Reacties stel ik enorm op prijs en graag help ik om samen te onderzoeken of we digitale veiligheid van databases en applicaties kunnen optimaliseren. Het is echt nodig!

René Schrier, database-, middleware- en cloudarchitect @SorsIT. Telefoonnummer: 070 – 2181864 of rené@sorsit.nl


Oktober 2018 / Dit is hoe je database drama’s voorkomt

Ja, ze bestaan. Databasedrama’s waarbij organisaties vaak door druk van IT leveranciers op een andere landkaart beland lijken te zijn. Ze doen niet meer datgene waar ze van tevoren van bedacht hadden naar toe te gaan. Hoe dat komt, begint met een interessante vraag:

Naar welke IT leverancier luister je als het gaat om database inrichting?

Een opmerkelijke vraag misschien, maar in de praktijk zien we bij de inrichting van databasesystemen dat organisaties wel eens plotseling geconfronteerd worden met inrichtingen die helemaal niet meer passen bij de eigen gekozen architectuurstandaarden. Als je luistert naar iedere IT leverancier ontstaan inefficiënte soms zelfs onwerkbare situaties.

Ben je standaarden of spaghetti’s aan het creëren?

Een bedrijf die veel verschillende IT leveranciers in huis heeft, en dus beschikt over verschillende computersystemen die de processen ondersteunen, krijgt te maken met meningen van IT leveranciers. Vaak gaan die over de eigen software, wat misschien ook wel logisch is. Een goed bedoeld advies van een business consultant bijvoorbeeld waarvan je niet in de gaten hebt dat het een afwijkende bestemming ten opzichte van je plan is. IT managers krijgen daardoor te maken met een belangrijk dilemma: Terwijl je juist zoveel mogelijk wilt standaardiseren in systemen en applicaties loop je het risico dat er steeds meer ‘uitzonderingen op de regel’ komen waardoor er steeds minder standaarden zijn.

Als je naar iedereen luistert creëer je in feite een spaghetti van allerlei systemen die aan elkaar geknoopt zijn, maar niets meer te maken hebben met je eigen architectuurstandaard. De gevolgen kunnen extra beheer zijn, onnodige kosten, geen goede ondersteuning door het ontbreken van interne kennis en soms ook conflicten. Boze IT medewerkers, omdat er afgeweken wordt van hetgeen was afgesproken en er iets gedaan of onderhouden moet worden waar geen ervaring mee is.

Houd het fundament in de gaten

Dat is de kern van de boodschap. Zie het als het bouwen van een huis, want als het fundament niet klopt dan kan de boel omvallen. Waarschijnlijk zou je ook een compleet ander huis opgeleverd krijgen als je naar de mening van al die ondernemers geluisterd zou hebben. Elke mening moet in ieder geval in dienst staan van het oorspronkelijke plan. Houd je vooraf gekozen bestemming dus goed in de gaten.

Vier tips om database drama’s te voorkomen:

• Denk vooraf zelf goed na over de inrichting van je IT en houd vast aan de eigen gekozen architectuurstandaarden.

• Breng eerst de behoeftes in kaart, denk dan pas na over de gewenste architectuur. IT moet altijd ondersteunend zijn aan de business, niet aan de IT leverancier.

• Kijk naar van het eigen IT team, zodat je niet achteraf iets moet ondersteunen waar het aan kennis en expertise van ontbreekt. Het voorkomt een hoop gedoe achteraf.

• Zorg voor onafhankelijk advies als je het gevoel hebt dat jouw IT afdeling niet meer op koers ligt met de eigen architectuurstandaarden en een verkeerde richting is ingeslagen.

Hulp nodig?

Steeds vaker worden we door bedrijven ingeschakeld om te onderzoeken of er in migratietrajecten wel de juiste keuze gemaakt is. Als we als onafhankelijke partij daarbij kunnen helpen, neem dan contact met ons op.


Oktober 2018 / Dure schijnveiligheid van database back-ups

Het is iets waar ik mij bijna dagelijks over verbaas. Namelijk hoe het onderwerp back-up vanwege opgelegde audit regels vaak verkeerd geïnterpreteerd wordt. Het gevolg? Enorme onnodige kosten met betrekking tot database back-up omdat er teveel verkeerde dingen gedaan worden.

Wat bedoel ik met verkeerde interpretatie?

Dagelijkse, wekelijkse, maandelijkse en jaarlijkse back-ups monden meestal uit in heel veel onnodige terabyteopslag. Dat leg ik graag uit met een simpel voorbeeld:

Een organisatie die tijdens een audit bijvoorbeeld facturen moet kunnen overleggen van de eerste twee kwartalen kan teruggaan naar de back-up die op 30 juni gemaakt is. Maar de informatie van deze facturen zit altijd in de database. De back-up van de vorige dag heeft deze informatie ook. Het verplicht ‘bewaren’ van minimaal zeven jaar, volgens de regelgeving van de Belastingdienst, krijgt daarmee een andere lading. Dit eenvoudige voorbeeld maakt duidelijk dat het bewaren van al die back-ups helemaal niet nodig is. Maar er is nog een tweede uitdaging:

Niet alle back-ups vallen terug te zetten

Daarnaast zou je je af kunnen vragen of bijvoorbeeld ‘de back-up van zeven jaar geleden’ die op een tape staat en in de kluis ligt zeven jaar later nog wel terug te zetten valt. Voortschrijdende database technologie, nieuwe Windows- of systeemversies zullen lang niet altijd het herstel mogelijk maken. Gooi de tape maar weg, en doe hetzelfde met al je andere back-ups, want als het goed is zit alle noodzakelijke audit informatie in de back-up van gisteren!

Het beperken van onnodige kosten

Eerlijkheidshalve kost het mij wel eens moeite om het bovenstaande te doen laten begrijpen. Het is bij klanten soms een gevoel van angst of onzekerheid. ‘We moeten tijdens de audit toch de back-up van drie weken geleden kunnen overleggen’, kan zomaar een reactie zijn. Voor wie de dure schijnveiligheid begrijpt heb ik de volgende vier tips:

• Tip 1: Back-up alleen wat een back-up verdient, want hoe minder back-up hoe goedkoper het wordt.

• Tip 2: Kijk goed naar de regelgeving, want waarschijnlijk voldoe je al aan het merendeel met de back-up van gisteren.

• Tip 3: Bepaal zelf hoe lang iets bewaard moet worden, want als het niet om financiële informatie gaat kan er vaak tussentijds veel worden weggegooid.

• Tip 4: Realiseer je dat verlies van het meest recente de grootste calamiteiten oplevert. Hoe zou je reageren als jouw bank de database naar twee weken geleden terug zou zetten?

Reageren?

Reacties stel ik enorm op prijs en graag help ik om samen te onderzoeken of het niet beter is om regelgeving met een andere bril te bekijken. Samen analyseren of besparingen op database back-ups te realiseren zijn. Dat is de uitdaging!

René Schrier, database-, middleware- en cloudarchitect @SorsIT. Telefoonnummer: 070 – 2181864 of rené@sorsit.nl


September 2018 / Automatiseren doe je toch om te standaardiseren?

Pas als organisaties ervoor zorgen dat handmatige IT processen zoveel mogelijk verbannen worden ontstaat er ruimte voor innovatie. De realiteit is vaak anders. De ICT infrastructuren zijn bij veel organisaties in de loop van de jaren complex geworden waardoor de beheerslast is toegenomen en er nog heel veel ad-hoc handelingen plaatsvinden die voorkomen kunnen worden.

Bereik meer beheer met minder mensen

In de praktijk zien we vaak dat processen geautomatiseerd worden om de FTE last naar beneden te krijgen. Daarbij wordt er een belangrijke stap vergeten namelijk dat het automatiseren ook tijd en onderhoud kost. Tenzij je natuurlijk in staat bent om op de juiste manier geautomatiseerde processen te implementeren en echt standaardisatie tot te passen. Dan kun je werkelijk meer beheer doen met minder mensen.

De noodzaak van gestandaardiseerde processen

Dat het belangrijk is om geautomatiseerde processen rondom het beheer te hebben willen we verduidelijken met twee voorbeelden. Neem nu alleen al het feit dat de werkdruk enorm kan oplopen omdat grote organisaties zoals Oracle en Microsoft steeds vaker met nieuwe versies komen. Daar waar Oracle in het verleden één keer in de drie jaar een nieuwe versie uitbracht, werd vorig jaar aangekondigd dat versies jaarlijks wijzigen. Dat vraagt om een andere dan een handmatige aanpak.

Het tweede voorbeeld: Bij grote organisaties waar duizenden databases draaien en niet goed nagedacht wordt over goede afspraken en geautomatiseerde processen ontstaan databases die er bijna allemaal anders uitzien, doordat ze anders zijn opgebouwd vanuit verschillende interpretaties en inzichten. Zeker als er voor de database inrichting meerdere organisaties bij betrokken zijn. Vaak worden zowel nationale als internationale partijen bij database inrichtingen betrokken.

De gevolgen

Wat het resultaat is van bovenstaande beschrijving? De beheerslast gaat omhoog maar ook is het niet ondenkbaar dat er componenten vergeten worden. Bijvoorbeeld als er een back-up gedaan moet worden en er een SQL server niet wordt meegenomen. De kans op mogelijke uitval van bedrijfsprocessen neemt daarmee toe. Wil je dus echt automatiseren dan kan dat niet zonder standaardisatie van de database inrichting.

Vijf voordelen van database standaardisatie

• De omgeving is veiliger, systemen kunnen snel worden bijgewerkt bijvoorbeeld bij het uitrollen van patches.

• Het haalt de complexiteit weg en de onnodige handmatige handelingen.

• Problemen zijn eenvoudiger op te lossen, net zoals de support calls.

• Je kunt veel sneller nieuwe functionaliteit implementeren.

• Er is minder specifieke expertise op de ICT afdeling nodig, waardoor er tijd vrij gemaakt kan worden om te innoveren.

Begin met standaardiseren

Daarmee zorg je ervoor dat alle geautomatiseerde processen eenduidig zijn en voorkom je onnodige handelingen en meerdere interpretaties van database inrichtingen. We helpen je graag met het implementeren van geautomatiseerde processen.


September 2018 / Migreren naar Oracle Cloud, welke licentiekeuze maak je?

Organisaties die van Oracle on premise migreren naar een Oracle cloud omgeving hebben meerdere keuzes, waarbij flexibiliteit, capaciteit en vooral kosten een belangrijke rol spelen. Welke keuze maak jij?

Keuze 1: Bring Your Own License

Dat is de keuze waarbij je jouw bestaande on premise licenties overneemt in de nieuwe Oracle cloud omgeving. Of dat nu PaaS of IaaS is maakt niet uit. Eigenlijk doe je datgene wat vertrouwd is alleen vanuit een cloud infrastructuur. Misschien de eenvoudigste keuze, maar zeker niet de goedkoopste. Net zoals in de traditionele omgeving zal je altijd topcapaciteit moet hebben om ook piekbelasting aan te kunnen. Symbolisch heb je altijd een grote broek aan, ook als je tijdelijk of langduriger slanker wordt.

Keuze 2: Oracle Universal Credits

Daarbij maak je gebruik van een flexibel cloud licentie model. Het op- en afschalen gaat op basis van behoefte, je betaalt naar gebruik. Bedrijven die bijvoorbeeld zelf software ontwikkelen, of acceptatiesystemen hebben om software van derden te testen, betalen alleen voor de benodigde capaciteit als er getest moet worden. Natuurlijk kunnen er ook aanzienlijke kostenbesparingen optreden als er in de avonduren niet gewerkt wordt. Daarnaast ben je flexibel en kunnen de Universal Credits uitgewisseld worden tussen PaaS of IaaS diensten, zonder dat Oracle hiervoor geïnformeerd hoeft te worden. Tot slot levert Oracle Universal Credits standaard alle benodigde security tools van Oracle, die in een on premise omgeving voor extra investeringen zorgen. Oracle Cloud moet immers vanuit de moederorganisatie zo veilig mogelijk zijn.

Het vinden van de juiste mix

Wie kiest voor de laatste optie, keuze 2, kan zowel credits vooraf inkopen als achteraf alles afrekenen. Maar wie zich vooraf committeert aan een aantal credits is goedkoper uit. Vooraf inkopen is interessant daar waar altijd een minimale piekbelasting is, denk aan de belasting die je altijd nodig hebt in een product-of testomgeving. Cloud gebruik van andere afdelingen kan mogelijk op basis van achteraf betalen. Het vinden van de juiste mix, tegen aantrekkelijke kosten is waar we samen met jou een plan voor maken.

Hoe we je blijven helpen?

Wanneer je voor de keuze staat om van Oracle on premise naar een Oracle cloud omgeving te migreren helpen we je graag bij de juiste licentiekeuze. Maar we doen meer, we monitoren ook het werkelijke gebruik. Daardoor kunnen we bijvoorbeeld het advies geven om bij meer gebruik het aantal cloud credits te verhogen en daardoor kostenbesparingen te realiseren. Je hoeft je geen zorgen te maken dat je teveel betaalt, omdat we elke maand inzicht geven en je daardoor zelf de juiste maatregelen kunt nemen. Omdat het zonde is om te betalen voor zaken die je niet altijd gebruikt of helemaal niet nodig hebt.

Neem contact met ons op, telefoonnummer 015 – 2682561 of kijk als tip nog naar de volgende video.


Augustus 2018 / Hoe ontrafel je jouw licentievoorwaarden?

Organisaties die niet in staat zijn te voldoen aan de licentievoorwaarden, volgens de overeengekomen contracten van een softwareleverancier, kunnen voor enorme kosten komen te staan als er plotseling een naheffing gedaan wordt. Dat doen de grotere software leveranciers maar in toenemende mate ook de kleinere. Hoe voorkom je dit en weet je voor 100% zeker dat het jouw organisatie niet kan gebeuren?

Licentiestructuren zijn complex

Zeker bij grote organisaties met meerdere vestigingen is het een enorme opgave om al die verschillende licentievoorwaarden te begrijpen en uit elkaar te houden. De ene keer betaal je per gebruiker, afgestemd op individuele behoeften, dan weer per groep. Voor serversoftware gaan licenties vaak op basis van rekenkracht. Als deze server software bijvoorbeeld door publieke instellingen gebruikt worden ten behoeve van miljoenen Nederlanders is het afrekenen per persoon niet echt een optie.

De interne spagaat tussen Inkoop en ICT-afdelingen

Vaak wordt er alleen bij aanschaf van nieuwe software of bij het vervangen van een server nagedacht over de licenties. Soms ook wordt gewoon vertrouwd ‘op de blauwe ogen’ van de leverancier, zonder echt goed naar de kleine lettertjes te kijken. Gedurende de jaren komen er medewerkers bij, gaan medewerkers weg, wordt de rekenkracht van het datacenter vergroot en is er eigenlijk geen controle meer over het daadwerkelijke gebruik met de daarbij behorende licentiekosten. IT houdt zich bezig met de techniek. Inkoop denkt dat alles contractueel goed geregeld is en wordt niet op de hoogte gebracht van de tussentijdse technologische veranderingen.

De gevaarlijke gevolgen

De problematiek is dusdanig complex dat je binnen grotere organisaties al de functie van Software Asset Management Managers ziet ontstaan; banen die niet alleen gecreëerd worden om miljoenenschades te voorkomen maar ook om de waardevolle software goed en zo efficiënt mogelijk in te zetten. Volgens ons eigenlijk een omgekeerde wereld. Met de opkomst van server- en opslagvirtualisatie in datacenters is de licentiematerie nog complexer geworden. Er zijn voorbeelden genoeg van organisaties die ogenschijnlijk alles in orde hebben voor wat betreft de software licenties, maar toch onverwacht met enorme naheffingen van software licenties geconfronteerd worden.

Voorkom de afhankelijkheid

Audits op het juist gebruiken van licenties moet je voor zijn. Want op het moment dat er een naheffing komt en er een grote afhankelijkheid is van software leveranciers dan verlies je als organisatie volkomen je onderhandelingspositie. Enerzijds ga je met terugwerkende kracht de licenties betalen, anderzijds worden meestal de extra benodigde licenties voor de volle honderd procent, tegen hoge commerciële tarieven, in rekening gebracht. “Macht is nu eenmaal groter als de afhankelijkheid niet te ontkennen valt”.

EHBO - Eerste Hulp Bij Ontrafelen

Het hoeft geen grote warboel en ‘abacadabra’ te zijn. SORSIT heeft een product ontwikkeld waarmee het mogelijk is te bepalen wie, welke software, op welk moment, op welk device gebruikt. Hierdoor wordt het voor licentie beheerders mogelijk om de volgende taken uit te kunnen voeren:

  • Uitvoeren van preventieve interne licentieaudits;
  • Begeleiden van licentieaudits;
  • Adviseren van decentrale IT-afdelingen m.b.t. softwarelicenties.

Zeker weten dat alle licentievoorwaarden onder controle zijn? Gewoon even contact met ons opnemen. We helpen je graag.


Augustus 2018 / Twee leermomenten tijdens de bouw van ons nieuwe pand

Binnenkort eindelijk onze eigen plek, want we gaan verhuizen!  Voor jou als klant of relatie maakt het niets uit, want onze vertrouwde dienstverlening gaat gewoon door. Maar onverwacht waren er toch twee leermomenten tijdens de bouw van ons nieuwe pand die ik heel graag met je deel:

Leermoment 1

Kijk, we kochten een ‘blikken doos’ van Heembouw. Een prachtige metalen constructie met een dak erop. Ambitieus als ik ben dacht ik wel even de hele operatie te kunnen leiden. Niet voor niets ben ik vaker projectleider geweest. Zo moeilijk zou het toch niet zijn om een casco object een beetje naar wens in te richten? Laat ik het er maar op houden dat ik er al snel achter kwam dat ik niets begreep van alle praktische zaken die in de bouw gangbaar zijn. Al heel snel heb ik een architect in de hand genomen om er wat van te maken. Ieder z’n vak.

Leermoment 2

Met veel genoegen en enige verbazing heb ik de cultuur van de bouwwereld van dichtbij meegemaakt. Eerlijkheidshalve hebben zij nog wel eens een negatief imago. Het was een verademing om te zien dat dagelijkse problemen met koffie en koeken lekker praktisch aan tafel werden opgelost. Natuurlijk was er wel eens frictie. Het heeft mij echter wel aan het denken gezet; wordt er in onze zakelijke IT cultuur zo af en toe niet teveel vergaderd en ge-e-maild zonder echte problemen op te lossen?

Kortom, doe altijd datgene waar je goed in bent en trap niet in de valkuil om iets te doen waar je geen verstand van hebt. Daarnaast kunnen we allemaal zeker wat leren van al die welwillende ambachtslieden die gewoon dagelijks heel veel zaken gelijk en op een praktische manier oplossen. Maar vooral ook elkaar aanspreken op als er iets mis gaat en zich nergens achter verschuilen.

Nog heel even geduld a.u.b.

Ergens tussen September en Oktober verwachten wij te verhuizen naar Nijverheidstraat 128 in Rijswijk. In een pand met een industriële, eigentijdse uitstraling aan het water met een tuin erbij. We gaan daar klanten helpen, met een divers pallet aan oplossingen. Bijvoorbeeld klanten die vinden dat database en opslag, besturingssystemen en middleware niet tot hun specialisme behoren. Net zoals ik een architect in de hand heb genomen, mag je ons voor al deze gerelateerde vragen bellen. Ook nu al.

Of nog beter, kom binnenkort langs voor een kop koffie met een koek er bij.

Wel zo praktisch!

Marijn Schoonen


Juli 2018 / Een schot voor open doel: Open source voor Enterprise omgevingen!

Wel eens gehoord van het feit dat reuzen graag zaken doen met andere reuzen? Of dat altijd even slim is durven wij te betwijfelen, zeker als het om database oplossingen gaat. Daar ligt namelijk een enorme scoringskans om heel veel geld te verdienen.

Wel eens gehoord van het feit dat reuzen graag zaken doen met andere reuzen? Of dat altijd even slim is durven wij te betwijfelen, zeker als het om database oplossingen gaat. Daar ligt namelijk een enorme scoringskans om heel veel geld te verdienen.

Licentiestress: Complex en kostbaar!

Steeds vaker horen we geluiden in de markt dat bedrijven moeite hebben met dure en complexe licentiestructuren. Grote partijen, zoals Microsoft en IBM, hebben bewust de keuze gemaakt om zich op het gebied van databases met een aantal grote giganten bezig te houden. Weliswaar met aannemelijke redenen van betere security en betere tooling. Deze voordelen, die redenen waren om zoveel meer geld te betalen, zijn er nu steeds minder. Soms zijn er zelfs helemaal geen voordelen meer omdat open source symbolisch is uitgegroeid tot een topspits.

Besparen?

Er valt direct voordeel te behalen; bij open source betaal je immers geen licenties meer voor de database. Met verschillende klanten zijn we in gesprek om enkele duizenden licenties weg te nemen. Omdat open source namelijk nagenoeg dezelfde mogelijkheden biedt als de dure traditionele database systemen van grote marktleiders. Dit slechts als voorbeeld om aan te geven dat de ontwikkelingen in database systemen hard gaan.

Open source als kostenbesparend alternatief

Het aantal open source oplossingen groeit gestaag. Zoals bijvoorbeeld PostgreSQL, MySQL en een commerciële variant op PostgreSQL namelijk Enterprise DB of EDBPostgres. Wanneer en voor EDB gekozen wordt is er minder kennis benodigd omdat de support bij EDB belegd is.

Grote partijen die het begrijpen

Of zijn het grote namen? Interessant is dat ’s werelds grootste en snelst groeiende organisaties, zoals Facebook, Google en Adobe vertrouwen op open source om vooral geld en tijd te besparen voor hun intensief gebruikte websites, bedrijfskritieke systemen en softwaretools.

Wat te doen bij een nieuwe database omgeving?

Want, de vraag naar open source komt lang niet altijd op tafel. Daarom onderzoeken we bij het upgraden van traditionele databases of er mogelijkheden zijn om open source als alternatief aan te bieden. Dat is per situatie verschillend. Als het om technologie gaat is er de afgelopen jaren al heel veel geautomatiseerd en valt het geld niet meer te verdienen op de hardware prijzen. De grootste winst valt te behalen in datgene waar op dit moment in IT land nog steeds heel veel geld in omgaat; licenties!

Zin om in te koppen?

Onze kernexpertise zit in databases, van welke vorm of soort dan ook. Graag bespreken we jouw schot voor open doel. Een goede voorzet geven kunnen we.


Juli 2018 / Ook wij maken virtuele fouten

Database virtualisatie dat levert een groot aantal technische voordelen op waar je in dit artikel antwoord op krijgt. Maar er is nog een reden, uit onverwachte hoek, om serieus naar een dergelijk platform voor je database te kijken. Het huidige database platform is verouderd en er moet iets nieuws neergezet worden. Dat is meestal de eerste aanleiding om ook serieus na te gaan denken over een gevirtualiseerd platform. Steeds meer organisaties gaan over naar compleet gevirtualiseerde databaseplatform, maar voordat je over de voordelen leest eerst even een mogelijke valkuil om rekening mee te houden:

Database virtualisatie dat levert een groot aantal technische voordelen op waar je in dit artikel antwoord op krijgt. Maar er is nog een reden, uit onverwachte hoek, om serieus naar een dergelijk platform voor je database te kijken.

Het huidige database platform is verouderd en er moet iets nieuws neergezet worden. Dat is meestal de eerste aanleiding om ook serieus na te gaan denken over een gevirtualiseerd platform. Steeds meer organisaties gaan over naar compleet gevirtualiseerde databaseplatform, maar voordat je over de voordelen leest eerst even een mogelijke valkuil om rekening mee te houden:

Pas op voor onverwachte licentiekosten!

De huidige licentiemodellen zijn lang niet altijd afgestemd op virtualisatie. Traditioneel gezien wordt er niet gerekend op basis van wat je gebruikt, maar is een licentie het recht om software te gebruiken die fysiek op een systeem staat. Dat betekent dat je bijvoorbeeld wel virtualisatie mag toepassen op een VMware platform. De databaseleverancier bepaalt echter de licenties op het onderliggende hardware platform. Hoe groter het virtuele platform, van fysieke machines en cpu’s, hoe meer licenties er nodig zijn. De vaak gehoorde belofte dat virtualisatie zorgt voor kostenbesparingen blijkt dan ineens een minder plezierige waarheid geworden te zijn. Dit geldt natuurlijk niet voor de open source databases.

De belangrijkste tip: Voorkom dat je voor onverwachte kosten komt te staan met de juiste kennis aan boord of door je hierin goed te laten adviseren.

Voordelen van virtuele databases

Natuurlijk kun je ervoor kiezen om over te gaan naar een geheel virtueel database platform, maar je kunt ook besluiten om bepaalde delen van de een traditionele database toch virtueel te maken. Want, traditioneel gezien is de database in heel veel IT projecten de vertragende factor in het opleverproces. Met een virtuele database bestaat dat probleem niet meer, omdat alle data centraal in één virtueel systeem staat opgeslagen. Met een virtuele database verkrijg je cloud-achtige voordelen. Denk daarbij aan:

• het met één druk op de knop toegang hebben tot de data die benodigd is voor verschillende IT projecten. Iets wat on-premise lang niet altijd op een snelle en eenvoudige manier kan.

• het vergemakkelijken van updates en minder beheer. Updates zijn lang zo spannend niet meer als je gewend bent in een on-premise omgeving, want bij virtuele databases is dat veel beter geregeld. Mocht er iets mislukken met een update dan zorgen zogenaamde snapshots er voor dat snel teruggekeerd kan worden naar de vorige staat.

• het veel sneller uit kunnen voeren van tests en het doen van experimenten. • betere Disaster Recovery; de hardware onafhankelijkheid beperkt de hersteltijd in geval van een calamiteit of failover, omdat er altijd een uitwijkplan voor de data is door middel van back-ups.

Wat betekent database virtualisatie nu echt voor de IT organisatie?

Kijken naar de techniek is mooi, maar er is meer:

De vrijgekomen tijd kun je gebruiken om je veel meer te bewegen van ‘het beheren van assets’ naar ‘het ontwikkelen van services!’

Met een virtuele database beperk je een heleboel tijd die traditioneel aan database problematiek gegeven moet worden. Juist in de Agile en DevOps methodieken is het van belang om tussentijdse innovatieve sprints te maken, die tegemoet komen aan steeds snellere veranderende en complexere eisen van klanten. Daar ligt de echte meerwaarde; in een tijdperk waarbij de IT manager steeds meer een regierol krijgt over allerlei processen en projecten is ‘meer tijd’ misschien wel het grootste voordeel wat database virtualisatie met zich meebrengt.

Alvast tijd maken?

We informeren je graag over de mogelijkheden van database virtualisatie en zorgen er ook voor dat eventuele valkuilen worden weggenomen.


Mei 2018 / Data is het nieuwe goud, dus bescherm het goed!

Op 25 mei is de GDPR in de gehele Europese Unie in werking getreden. Als database-experts krijgen wij hier natuurlijk veelvuldig mee te maken, want bijna al onze klanten hebben privacygevoelige informatie in hun databases staan. Omdat wij die databases beheren, zijn verwerkersovereenkomsten noodzakelijk. Maar dit is niet het enige waar je aan moet denken! Het is nog best ingewikkelde materie en we krijgen hier dan ook veel vragen over.

Door: René Schrier

De ene klant heeft zijn databases on premise staan, de andere klant heeft de data in de cloud staan. En er zijn veel bedrijven die overwegen om naar de cloud te gaan. En wat houdt dit in, nu die GDPR (AVG) in werking is getreden? Moet je je databases binnen de Europese Unie laten staan, of kan het eigenlijk geen kwaad om data ook buiten Europa te zetten?

De regelgeving hier omheen is complex. De GDPR reikt iets verder dan de EU, we hebben het vaak ook over de EER, wat staat voor ‘Europese Economische Ruimte’. Hieronder vallen ook landen als Noorwegen, Liechtenstein en IJsland. Als de data hier wordt opgeslagen, dan zijn zij eveneens gebonden aan de nieuwe wetgeving. Daarnaast is er ook nog een whitelist van landen waarmee de Europese Unie afspraken heeft gemaakt om data te beschermen.

Zo is er tussen de Verenigde Staten en Europa een privacyshield afgesproken. Hierin is vastgesteld hoe er met privacygevoelige informatie wordt omgegaan. Maar daar zijn wel weer wat kanttekeningen bij te plaatsen, want Amerika heeft hier - in verband met de nationale veiligheid – wel een aantal ontsnappingsclausule instaan. En dat is altijd gespreksvoer voor juristen. Hoe gaat de VS met de data om? Zijn er achterdeurtjes waar de Amerikaanse veiligheidsdiensten gebruik van kan maken, waardoor die data toch weer niet beschermd genoeg is?

Ook zijn er in veel landen dochtermaatschappijen van een Amerikaans moederbedrijf gevestigd. In de Verenigde Staten moeten die moederbedrijven te allen tijde data zichtbaar kunnen maken. Wat zijn de gevolgen voor de dochterbedrijven? Dat zijn de grijze gebieden waar juristen nog steeds wel moeite mee hebben, als data in de cloud buiten de EU wordt geplaatst. Wat wij dus meestal in ons advies meenemen is simpelweg de stelling: als je niet in een heel ingewikkeld juridisch traject terecht wilt komen, zorg ervoor dat je data binnen Europa blijft.

En ook bij ‘Europa’ zijn wel weer wat mitsen en maren te plaatsen. Want in het Verenigd Koninkrijk worstelt men al enige tijd met de naderende Brexit. Of die nu uiteindelijk doorgaat of niet, het is wel iets om bij stil te staan als je data naar de cloud brengt. Sommige bedrijven die datacenters in de EU hebben staan, zijn in sommige gevallen ook in het Verenigd Koninkrijk gevestigd. Zo heeft Oracle bijvoorbeeld een datacenter in Londen. Zodra de afscheiding van de EU gerealiseerd is, zou het dan wel zo verstandig zijn om data in het Verenigd Koninkrijk te parkeren? Dat is een vraag waar we op dit moment geen antwoord kunnen geven.

Tot slot zijn er veel bedrijven die gebruik maken van partners voor het beheer van hun databases. En ook al staat die database on premise; bij de klant zelf, of in een gedeelte van een datacenter van de klant: er moeten wel afspraken gemaakt worden omdat de partners data kunnen inzien. Hier denken bedrijven vaak niet of niet goed genoeg over na. “De data staat toch bij ons in de database?” Maar men vergeet dat de beheerders ook bij die data kunnen. En dat hier dus dus afspraken over moeten worden gemaakt, in de vorm van een verwerkersovereenkomst.

Kortom: denk goed na waar de data staat, denk er goed over na wie er allemaal toegang heeft tot de data en zorg ervoor dat je met externe partners verwerkersovereenkomsten afsluit waarin je precies vastlegt hoe er met de data omgegaan wordt. Wij adviseren hier uiteraard graag in.

Data is het nieuwe goud, dus bescherm het goed!


Mei 2018 / "Het zit vast wel goed met die softwarelicenties”

In organisaties wordt gebruik gemaakt van allerlei software, maar vaak begrijpt men niet goed hoe de licentiemetriek werkt. Men koopt een systeem en richt een database-omgeving in. Men schat daarbij maar een beetje wat er nodig is voor licenties. Maar eigenlijk wordt er niet goed naar gekeken. Het wordt weggeschoven: “het zal vast wel kloppen”. Daarmee lopen bedrijven een groot risico

Door: Marijn Schoonen

Als het gaat om het gebruik van licenties (ook wel Software Asset Managment genoemd) zeggen wij altijd dat je als organisatie drie vragen moet stellen.

  1. Wat hebben we nodig aan licenties?
  2. Waar hebben we recht op?
  3. Wat gebruiken we?

Vaak wordt er in de praktijk geschat ‘wat hebben we nodig?’ en er wordt eigenlijk niet zoveel gekeken naar ‘waar hebben we recht op’ en ‘het gebruik’ wordt al helemaal niet gemeten. Bedrijven worden wel wakker, maar dat is vaak na een nare ervaring met een softwareleverancier als Microsoft of Oracle. Die kloppen op de deur met de melding dat ze een audit willen gaan uitvoeren. En dan komen ze naar binnen met allerlei scriptjes en dan gaan ze kijken wat er daadwerkelijk aan software wordt gebruikt. Als je teveel gebruikt, dan mag je de portemonnee trekken en dat zijn vaak heel vervelende en langlopende trajecten. Naast dat je tegen hogere prijzen software moet gaan bijkopen, roept het ook nogal wat vragen van je organisatie op.

Het gaat hier om gigantische risico's en dat zijn met name financiële risico’s. Toegegeven: licenties is misschien saaie kost, maar het moet wel voorspelbaar zijn. Op het moment dat je aan je IT-organisatie gaat sleutelen, dan heeft dat gevolgen voor de licenties. Dat wil je dus koste wat kost inzichtelijk hebben, zodat je daar in je begroting rekening mee kan houden. Je wilt die kosten niet achteraf, op een later tijdstip als een boete krijgen.

Audits worden door leveranciers ook vaak gebruikt als middel om een bepaalde investering hun kant uit te laten gaan, in plaats van naar een concurrent. Onder het mom van “we willen eigenlijk een boete opleggen, maar dat vinden we zelf ook niet zo fijn. Dus wat ons betreft kunnen jullie het ook investeren in een nieuw product.” Uiteraard moet je dan wel hun product afnemen. Op die manier verlies je echter wel een beetje je autonomie.

Het is niet te voorspellen wanneer zo’n audit plaats zal vinden, maar we zien de laatste jaren wel dat leveranciers er steeds meer gebruik van maken. Ze kondigen dit aan middels een brief aan de inkooporganisatie of de IT-organisatie. In de meeste gevallen noemen ze het geen audit, maar verpakken ze het commercieel handig. En zeggen ze dat ze jou als klant graag willen helpen om de softwarelicenties te begrijpen, je graag willen helpen bij een bepaald vraagstuk.

Op dat moment terugschalen, of zeggen dat je de software eigenlijk niet gebruikt is trouwens geen optie. Leveranciers zullen altijd zeggen: “je hebt het daadwerkelijk geïnstalleerd en je had die software tot je beschikking. Je kunt wel zeggen dat je het niet hebt gebruikt, maar hoe kunnen wij dat controleren?” En je bent verplicht om mee te werken aan zo’n audit.

Vaak wordt geroepen “we schuiven een onafhankelijke partij naar voren om het transparant te houden.” Of deze manier van handelen overigens toegestaan is of niet, dat is iets waarbij wij bedrijven altijd aanraden om daar hulp bij in te schakelen. Via een juridische afdeling of een softwarepartner zoals wij. Wij kunnen meestal wel zien of het toegestaan is of niet, dat is afhankelijk van het type contract dat je hebt getekend.

We zien vaak dat bedrijven door die vragen vooraf niet te stellen in de problemen komen. Dat men denkt dat het geregeld is omdat ze ooit licenties hebben gekocht voor het systeem dat ze hebben gekocht. We merken ook dat bedrijven zelf niet goed weten hoe ze moeten meten wat ze daadwerkelijk gebruiken.

Het is iets dat bij veel bedrijven echt een ondergeschoven kindje is. Ook bij grotere bedrijven waarvan je zou verwachten dat ze daar wat meer ervaring mee zouden hebben. Er ontstaat eigenlijk pas awareness binnen een organisatie als ze een of twee keer zo’n audit hebben gehad van een softwareleverancier en daardoor flinke boetes hebben gekregen. Dan begint het besef te ontstaan: “we moeten hier een proces voor inrichten!”

Vroeger had je het befaamde sigarendoosje waarin men de licentiecodes bewaarde. Het landschap is er de afgelopen jaren echt heel veel complexer op geworden. Licenties waarbij je ‘koppen moet tellen’, dat zijn eigenlijk de simpelste. Dat kon je prima door een stagiair laten inventariseren, bijvoorbeeld. Maar tegenwoordig heb je behoorlijk ingewikkelde licentiemetrieken waarbij je bijvoorbeeld betaalt voor de rekenkracht, het aantal cores van processoren. En dan hangen er vaak nog hele tabellen aan vast waarmee je aan de hand van het type processor kan bepalen hoeveel licenties je nodig hebt.

Migreer je van de oude on-premise omgeving naar een nieuwe on-premise omgeving, dan moet je opnieuw die rekensom laten toepassen. In nieuwe situaties (als je bijvoorbeeld naar de cloud migreert) moet je ook goed kijken wat het betekent voor de huidige licenties. Kan je die meenemen naar de omgeving? Moet je daar desnoods nog een investering voor doen? Of kan je ze laten omzetten naar een soort cloudachtige dienst?

Kortom: iedere keer dat je iets van plan bent met je softwareomgeving, dan is het van belang dat je vooraf alles goed in kaart brengt. En dat je met je softwareleveranciers om tafel gaat, zodat je wat kan afspreken.

Herken je je in deze situatie? Vraag je je af of het bij jullie wel allemaal klopt qua licenties? Neem dan contact met ons op, dan kunnen wij het voor je toetsen.

Ook als je een stap wilt maken, als je hardware gaat vervangen of je wilt naar de cloud toe: better safe than sorry. Zo voorkom je verrassingen!


Mei 2018 / Waarom je goed moet nadenken over de kosten van data-uitval

Om maar meteen met de deur in huis te vallen: wat zijn de kosten van data-uitval voor jouw organisatie? We vragen het elke keer aan organisaties, maar zelden krijgen we er een goed antwoord op. Mensen weten het niet. Toch is het erg belangrijk om over na te denken. Wat kost het als een systeem een uur plat ligt? En wat als systemen een halve dag onbereikbaar zijn?


Voor een eindgebruiker is het simpel. Het systeem en de applicatie moet gewoon werken. De IT-verantwoordelijke legt dat ons ook voor, gestuurd vanuit de business. "We willen dat de data en de database altijd beschikbaar zijn. Honderd procent van de tijd. En als dat niet kan, dan toch zo dicht mogelijk tegen die honderd procent aan." De eerste vraag die we dan altijd stellen is: "wat kost het jullie organisatie als de data niet beschikbaar is?"

Het blijft dan vaak oorverdovend stil. Toch is het erg belangrijk om over na te denken. De vraag te stellen "Wat kost het ons als een systeem er een uur uit ligt, of een halve dag of een hele dag?" Want dat is essentieel om te bepalen wat de mate van beschikbaarheid moet zijn. En welke investering je kunt doen om de beschikbaarheid op dat gewenste niveau te krijgen. Als de kosten van data-uitval een paar honderd euro is, dan is het natuurlijk onzinnig om daar een ton aan investering tegenover te zetten.

Als een fabriek een hele dag plat ligt, dan zijn de kosten heel duidelijk zichtbaar. Een bedrijf dat handelt in energieoverschotten heeft een financiële strop als het systeem eruit ligt, juist op het moment dat de vraag toe is genomen. Een webshop die er een uur uitligt, ook prima voor te stellen dat dat omzet kost.

En als er op het hoofdkantoor van een bedrijf een hele dag honderd mensen niet kunnen werken, wat kost het een organisatie dan? Want dat zijn verborgen kosten, die altijd al gemaakt worden. Alleen zijn die mensen dan een dag niet of in elk geval een stuk minder productief.

Maar er is niet altijd een standaard rekensom op los te laten. Want er is niet alleen de financiële schade, maar ook imagoschade. Denk aan een gemeente die een halve dag geen paspoorten kan uitgeven als het systeem platligt. Of een kersverse ouder moet vertellen dat het vandaag niet gaat lukken om het kind aan te melden. Kom morgen maar terug.

Qua technologische oplossingen is het geen probleem. Het is tegenwoordig prima mogelijk om een haast honderd procent beschikbaarheid te kunnen garanderen. Zo zijn er standaard opties voor storage, servers en netwerk door ze dubbel uit te voeren, bijvoorbeeld. En ook voor databases zijn diverse soorten oplossingen om datauitval te voorkomen.

Oracle heeft DataGuard en Golden Gate, Microsoft biedt Always On en ook voor de open-source varianten als MySQL en MariaDB is een mooie oplossing voorhanden, genaamd Galera Clustering. En je kan nog verder gaan. Van asynchroon repliceren tot zelfs synchrone databases op verschillende locaties. Maar die hoogste vorm van beschikbaarheid wordt in de praktijk niet zo vaak gebruikt, in verband met performance en grotere kans op conflicten. En uiteraard gaan de kosten substantieel omhoog naarmate de beschikbaarheid hoger moet zijn.

Om een goede balans te vinden tussen databeschikbaarheid en kosten, is de eerste stap daarom om goed na te denken over die vraag. Wat kost data-uitval ons?

Stap twee is om er dan ook naar te handelen. Better safe than sorry!


April 2018 / Een vreemde vraag over databeveiliging

Wanneer er een transitie naar de cloud wordt gemaakt, gaat er veel aandacht uit naar databeveiliging. “Oké, onze data gaat naar de cloud, maar hoe is onze data in de cloud beveiligd?” Ergens is dat een vreemde vraag.

Bij veel bedrijven die hun databases zelf hosten in een eigen omgeving on premise wordt vaak niet goed nagedacht over de beveiliging van de datalocatie. De omgeving, servers en storage zijn weliswaar aan de voorkant voorzien van beveiliging met behulp van een firewall, maar dat is het dan vaak wel. Het lijkt wel of men beveiliging on premise minder relevant vindt.

Transitie en databeveiliging

Pas als er een transitie wordt gemaakt naar de cloud, dan gaat databeveiliging ineens een grotere rol spelen. Dat is natuurlijk best vreemd, want eigenlijk zou er voor het beveiligingsprotocol en voor het beveiligingsniveau niets moeten veranderen. Of een database on premise of in een datacenter wordt gehost op eigen hardware of dat het in de cloud staat, waarbij een andere provider jouw data host: in alle gevallen moet de data natuurlijk wel goed beveiligd worden. Dat moet geen verschil uitmaken. En tóch komen we het vaak tegen. Om de een of andere reden vindt men beveiliging wanneer de data on premise staat dus minder van belang dan wanneer het in de cloud staat.

In de cloud: standaard goed geregeld

Maar wanneer bedrijven data naar de cloud brengen, gaan ze dus ineens nadenken over beveiliging. En dat is eigenlijk de omgekeerde wereld. Want het is een item dat on premise misschien nog wel belangrijker is. Juist omdat het de core business is van een cloudleverancier, heeft deze zijn beveiliging vaak al veel beter geregeld dan de gemiddelde organisatie.

Encrypten van databases

On premise is het dus vaak minder goed geregeld. En dat is zonde, want ook vanuit de softwarekant bekeken is data security gewoon prima in orde te brengen. De verschillende softwareleveranciers leveren namelijk al jaren functionaliteiten waarmee je de gehele database kunt encrypten. Dit is met name van belang uit oogpunt van databescherming tegen ongenode gasten. Of die nu van buitenaf komen, of vanuit de eigen organisatie. Maar als ze het systeem binnendringen en de data er vanaf kunnen plukken, dan nog is die data veilig. Alles is namelijk versleuteld.

Specifieke data versleutelen

Daarbij kun je ook nog specifieke gegevens 'onzichtbaar' maken voor bepaalde gebruikers of beheerders die toegang hebben tot de database. Het encrypten van specifieke data kan in het geval van een creditcardsysteem van belang zijn. Of bij een systeem met privacygevoelige data, waarvan je liever ook niet wilt dat beheerders de data kunnen inzien.

Geen performanceverschil

Vaak wordt gedacht dat die encryptie alles stukken trager maakt. Wake-up call: ook dit is al lang niet meer het geval. Goed, het hangt af van de softwareleverancier hoe ze het inrichten, maar als ik kijk naar de ervaringscijfers die ik heb met Oracle, dan zit de maximale overhead tussen de 1 en 5%. Dat was vroeger met 20-30% inderdaad een stuk hoger, maar de laatste jaren zie je dus dat de leveranciers dit flink aan het doorontwikkelen zijn.

Het kostenplaatje

Waarom is de beveiliging van data dan vaak toch niet goed geregeld? We hebben de afgelopen jaren veelvuldig gehoord dat men beveiliging een heel interessant onderwerp vindt. En dat ze het eigenlijk ook wel zouden willen toepassen binnen hun eigen organisatie. Maar op het moment dat je over het kostenplaatje gaat praten, dan heb je ineens een veel moeilijkere discussie.

Dit zal echter gaan veranderen, moeten veranderen, met dank aan de nieuwe AVG-wet. Ja, die is al twee jaar in gebruik, maar pas als de handhaving van start gaat en er boetes uitgedeeld gaan worden: dan wordt het ineens een stuk nijpender. Want dan hebben we het over een ánder kostenplaatje.

Maar hierover in een volgend blog meer!


April 2018 / Alles gaat naar de cloud, dus ook databases (en dat is best slim!)

Databases naar de cloud, maar dat is toch niets nieuws? Het zal je wellicht verbazen, maar zo vanzelfsprekend is dit niet, of was dat tot voor kort niet. Maar de beweging naar de cloud is duidelijk ingezet en naast bijvoorbeeld applicaties en online werkplekken, gaan nu ook de databases van steeds meer bedrijven de cloud in. Drie redenen waarom dat voor de meeste bedrijven best slim is!

Drie voordelen van cloudgebaseerde databases

Databases naar de cloud, maar dat is toch niets nieuws? Het zal je wellicht verbazen, maar zo vanzelfsprekend is dit niet, of was dat tot voor kort niet. Maar de beweging naar de cloud is duidelijk ingezet en naast bijvoorbeeld applicaties en online werkplekken, gaan nu ook de databases van steeds meer bedrijven de cloud in. En dat is best slim.

Nu is het niet zo dat alle bedrijven alles on premise hadden staan. Wat wij vaak zien is dat ze servers hebben draaien in een datacentrum, waaronder dan ook vaak een databaseserver. Dit vereist wel dat de installatie en het onderhoud zelf wordt gedaan en dat heeft best wat om het lijf. De server moet worden aangeschaft, het operating system geïnstalleerd, de database moet worden geïnstalleerd en niet te vergeten: alles moet goed worden beveiligd. Een hoop werk!

Voordeel 1: direct tot je beschikking

En dat is meteen het eerste voordeel van het overstappen naar de cloud: je kan zo’n database nu gewoon in de cloud afnemen. Via een internetportal kun je de gewenste database kiezen en dan wordt hij op een server, van bijvoorbeeld Oracle, uitgerold en je hebt hem gelijk tot je beschikking. Dat is een nieuwe ontwikkeling die we zien, dat wordt steeds populairder.

We zien nu dat ook organisaties die te maken hebben met bedrijfskritische informatie en grotere databases inmiddels ook aan het onderzoeken zijn of ze ditzelfde kunnen bereiken in de cloud. En dat wil wat zeggen, want dit soort bedrijven was altijd behoorlijk huiverig om iets te veranderen, juist ook vanwege de gevoeligheid van de data. De cloud is veilig en volwassen genoeg om ook dit soort grote informatiesystemen aan te kunnen.

Voordeel 2: opschalen en afschalen

De move naar de cloud zorgt er ook voor dat bedrijven veel flexibeler worden. Als je ervoor kiest om te investeren in eigen hardware en software, dan doe je die investering eenmalig en schrijf je het over langere tijd af. Maar als er een jaar na die investering een bedrijfstak wordt afgestoten of er juist een wordt bijgekocht, dan heeft dat direct gevolgen op die on premise omgeving. En dan kan het best voorkomen dat zo’n beslissing om te investeren, door zoiets wat je van tevoren niet kon weten, veel te duur wordt.

Daarbij wordt er bij de aanschaf van on premise hardware altijd gekeken naar de maximale piekbelasting, want het moet altijd blijven werken. En dus staat die dure hardware het grootste deel van de tijd niets te doen. Zonde!

Door te kiezen voor de cloud, betaal je alleen voor datgene wat je daadwerkelijk gebruikt. Mocht er na een jaar blijken dat je toch minder capaciteit nodig hebt, dan kun je ervoor kiezen om bepaalde onderdelen uit te schakelen. Je kunt, kortom, veel gemakkelijker opschalen en terugschalen, al naar gelang de veranderde bedrijfsomstandigheden.

Voordeel 3: het kostenplaatje

En dat is meteen voordeel 3. Ik noemde het al even in het punt hierboven, de kosten van cloud zijn beheersbaarder en duidelijker dan wanneer je alles ‘ouderwets’ zelf aanschaft en afschrijft.

Als je kijkt naar de traditionele databaseleveranciers als Microsoft en Oracle, dan betaal je in een on premise omgeving licentiekosten. Die zijn vaak gebaseerd op het aantal processorkernen van een server. Ook al gebruik je niet alle capaciteit, dan blijven die resources toch beschikbaar. En dus blijf je die licentiekosten houden.

Wanneer je dit vertaalt naar de cloud, dan kun je het simpelweg afschalen en dat betekent ook dat je meteen die licentiekosten kwijt bent. Dit is met name voor een devops-omgeving erg interessant. Natuurlijk stel je voor een productieomgeving hoge beschikbaarheidseisen, die moet er altijd zijn. Maar als je software ontwikkelt of als je de zelfontwikkelde software wilt testen, dan heb je die omgeving alleen in bepaalde fases nodig en dus niet continu. Je betaalt dus voor het gebruik en niet voor het bezit. En dat is een stuk slimmer!


Maart 2018 / De BUCH kiest voor SORSIT

De BUCH is een werkorganisatie voor de gemeenten Bergen, Uitgeest, Castricum en Uitgeest. Door samen te werken zijn de gemeenten minder kwetsbaar en leveren ze meer kwaliteit. Daarom kiest De BUCH voor een grootschalig database en applicatie-migratietraject voor Oracle x86 in combinatie met Oracle Linux. 

Alle kernapplicaties van de gemeenten met een werkgebied van 101.000 inwoners worden naar Oracle 12c gemigreerd. Het gaat om kernapplicaties van de gemeenten voor burgerzaken, gemeentelijke basisadministratie, openbare ruimte en financien. De BUCH koos voor de aanschaf van de hard- en software en begeleiding van het traject voor Oracle Gold Partner SorsIT.


Januari 2015 / Vacature Oracle DBA @ SorsIT

SorsIT wil haar team van Oracle DBA's gaan uitbreiden en is hiervoor op zoek naar:

Vacature Oracle DBA

SorsIT is een ICT dienstverlener die zich heeft gespecialiseerd in Oracle technologie en alles wat daarmee te maken heeft. Ze zijn bevangen voor ICT, betrokken bij haar klanten en een tikje eigenwijs.

Als Oracle DBA kom je te werken voor een van onze klanten. De werkzaamheden kunnen op locatie van SorsIT of op locatie van de klant uitgevoerd worden. Reistijd moet hierin geen probleem vormen. Voor verschillende klanten wordt ondersteuning geboden buiten de normale kantoor tijden, je hebt er dan ook geen moeite mee om mee te lopen in stand-by diensten.

Om in aanmerking te komen voor de vacature moet je voldoen aan de volgende criteria:

  • HBO werk en denk niveau.
  • In het bezit van OCP of minimaal OCA en bereid om dit verder uit te breiden naar OCP. 
  • Minimaal 3 jaar ervaring met Oracle database systemen. Kennis en ervaring met SQL*Server en open source databases is een pre.
  • Kennis van en ervaring met Linux/Unix en of Windows operating system.
  • Kennis van en ervaring met Oracle Weblogic / Internet Application Server.
  • Kennis van en ervaring met Oracle RMAN.
  • Ervaring met Oracle DataGuard is een pre.
  • Goede communicatieve vaardigheden.

Als je voor SorsIT komt werken kun je de volgende arbeidsvoorwaarden verwachten:

  • Een dienstverband van 40 uur per week. 
  • Na een jaarcontract uitzicht op een vast dienst verband.
  • Bruto salaris schaal tussen de 3.000 en 5.000 euro afhankelijk van het niveau.
  • Stand-by vergoeding.
  • Bonus regeling.
  • 25 vakantie dagen.
  • Jaarlijks opleidingsbudget.
  • Auto van de zaak.
  • Telefoon en laptop van de zaak.

acquisitie op basis van deze vacature wordt niet op prijs gesteld.

Geïnteresseerden kunnen contact opnemen via jobs@sorsit.nl


Oktober 2014 / Oracle database 12c migratie @ Saver

Saver is een regionaal afvalinzamelings- en reinigingsbedrijf wat sinds 1999 diensten uitvoert voor de gemeenten Bergen op Zoom, Halderberge, Roosendaal en Woensdrecht. Voor de ondersteuning van de bedrijfsprocessen maakt Saver gebruik van een Oracle database. De database was met versie 10.1 nodig toe aan een upgrade en heeft hiervoor de kennis van SorsIT ingeschakeld.

Voor de upgrade heeft Saver gekozen voor de laatste oracle versie, 12c. Om de laatste versie van de database software te kunnen plaatsen was het noodzakelijk het onderliggend operating system te voorzien van een nieuwe versie. In een eerder stadium had Saver het virtuele platform, waar de omgeving op draait, voorzien van een nieuwe versie waarna er een aantal problemen zijn ontstaan. Met de upgrade was het de bedoeling dat de ontstane problemen opgelost zouden worden. 

De upgrade heeft plaats gevonden zonder dat de bedrijfsvoering hier hinder van heeft ondervonden en inmiddels draait de omgeving naar tevredenheid van de klant. Ook de ontstane problemen naar aanleiding van de upgrade van de virtuele laag zijn opgelost.


Oktober 2013 / Servicepunt71 migreert Oracle databases

Servicepunt71, het shared service-center van de gemeenten Leiden, Leiderdorp, Zoeterwoude en Oegstgeest, kiest voor de Oracle X4-2-servers in combinatie met Oracle Linux, als basis voor een groot databasemigratieproject.

Servicepunt71 migreert honderdzeven databases van Oracle Application Server 10 naar Oracle Weblogic 11g. Het gaat om kernapplicaties van de gemeenten voor burgerzaken, gemeentelijke basisadministratie en financiën. Servicepunt71 koos voor de Oracle-hardware na een onderhandse aanbesteding voor software die gegund werd aan Oracle-partner SorsIT.

Servicepunt71 ondersteunt zijn klanten op de gebieden ict, hrm, financiën, juridische zaken, inkoop en facilitaire zaken. Met de migratie en de vernieuwing van de hardware wil Servicepunt71 de beheerlast terugdringen en zo kosten reduceren. Door volledig te standaardiseren op Oracle-technologie zijn minder verschillende beheertools nodig en kan de organisatie verantwoord investeren in Oracle-expertise. Standaardisatie betekent een lagere total cost of ownership en meer inzicht in en overzicht over de infrastructuur.

Daarnaast biedt de Oracle-hardware de benodigde features op het gebied van beveiliging, schaalbaarheid en flexibiliteit die Servicepunt71 nodig heeft. Met betrekking tot gemeentelijke gegevens gelden strenge compliancyregels waaraan Servicepunt71 moet voldoen. Oracle-partner SorsIT is ingeschakeld voor de implementatie. SorsIT bouwt de nieuwe omgeving op naast de oude, zodat er geen onderbreking van de dienstverlening nodig is. De nieuwe infrastructuur wordt in april 2014 in gebruik genomen.

Toekomstvaste infrastructuur

‘Voor Servicepunt71 is de migratie naar de nieuwe omgeving een belangrijke stap om het beheer te vereenvoudigen en de kosten te verlagen’, zegt Servicepunt71-directeur Eric Ossel. ‘Daarnaast beschikken we na afronding over een schaalbare en toekomstvaste infrastructuur, waarmee we bestaande en ook eventuele nieuwe klanten optimaal kunnen bedienen.’

‘Overheden zijn gebaat bij betrouwbare en schaalbare oplossingen, zodat zij optimale service kunnen combineren met lage kosten’, zegt René Schrier van SorsIT. ‘De technologie van Oracle voorziet hierin. De keuze voor de volledige Oracle-stack zorgt voor een effectieve en efficiënte infrastructuur die de organisatie nu en in de toekomst optimaal ondersteunt.’


Februari 2013 / Oracle Gold partnership

SorsIT is in 2013 wederom Oracle Gold Partner. Als Oracle Gold Partner maakt SorsIT deel uit van het wereldwijde Oracle Partner Network van bedrijven die innovatieve oplossingen leveren op basis van Oracle software.

Bij SorsIT zijn we al jaren gespecialiseerd in Oracle technologie. Onze klanten maken gebruik van onze diensten omwille van onze uitgebreide kennis en expertise. Deze certificering onderstreept deze kennis. Het Oracle partnership is een erkenning voor deze kennis en expertise die we als SorsIT in huis hebben. 

Het Oracle Partner Network geeft ons directe toegang tot alle producten, opleidingen, technische services, marketing- en verkoopondersteuning die wij als SorsIT nodig hebben. Hierdoor zijn we nog beter in staat onze klanten hoogwaardige oplossingen aan te bieden.


Januari 2013 / performance verbetering @ DAF Trucks

SorsIT heeft na klachten over de performance, een aanzienlijke performance verbetering doorgevoerd binnen het database platform van DAF Trucks. Deze verbetering is bereikt door de bestaande inrichting terug in balans te brengen. Daarnaast heeft DAF Trucks op andere vlakken verbeteringen doorgevoerd. Al deze verbeteringen hebben ervoor gezorgd dat de gebruikerservaring naar een hoger niveau is gebracht.


December 2012 / infrastructuur migratie @ Brezan

Voor Brezan Automaterialen heeft SorsIT een migratie van het systeemplatform voor de financiele en logistieke bedrijfsvoering uitgevoerd. Binnen deze migratie is de onderliggende Oracle infrastructuur gemigreerd van het Linux Itanium platform naar het Linux Intel platform. Daarnaast heeft SorsIT de performance van de systemen aanzienlijk  weten te verbeteren.

Met de keuze voor het Linux Intel platform heeft Brezan Automaterialen de beschikking over een zeer toekomstbestendig en gangbaar platform. Daarnaast was de huidige infrastructuur op piekmomenten niet meer toereikend om de toegenomen aanvragen naar het systeem binnen de gewenste responstijden te verwerken. SorsIT heeft met minimale downtijd Brezan Automaterialen geholpen de gewenste targets te behalen. Met de overgang naar het nieuwe platform heeft Brezan Automaterialen, ondanks de enorme toename in belasting, de beschikking over systemen die snel en schaalbaar zijn uitgerust.


Augustus 2012 / Vacature @ SorsIT

SorsIT heeft een nieuwe vacature beschikbaar voor een junior Oracle DBA. Interesse? Neem contact op met Marijn Schoonen; marijn@sorsit.nl 015-2682561


Juli 2012 / Enterprise manager Cloud Control @ Saxion

Saxion Hogescholen heeft de wens geuit over te gaan naar de nieuwe versie van Enterprise manager cloud control. Dit vanwege een aantal nieuwe functionaliteiten welke Saxion erg goed van pas komen.Saxion kiest wederom voor SorsIT voor de inrichting en migratie van Enterprise Manager 12C.

Omdat de veranderingen fors zijn, is de keuze gemaakt de nieuwe omgeving op te bouwen naast de bestaande omgeving zodat de medewerkers bekend kunnen raken met de nieuwe functionaliteiten en layout.


Maart 2012 / Nieuw geografisch platform Delta N.V.

SorsIT heeft voor voor Delta N.V. het nieuwe Oracle platform voor het geografisch informatiesysteem ontworpen en ingericht.  Mede dankzij de opzet van dit platform is de totale gemeten responstijd met 43% gedaald ten opzichte van het langjarig gemiddelde.

Dat is bijna een verdubbeling van de snelheid. Ook de subjectieve waarneming sluit volledig bij dit beeld aan; men is heel erg blij met de systeemperformance.


Februari 2012 / SorsIT is op zoek naar een Oracle DBA

SorsIT is hard op zoek naar een Oracle DBA om ons jonge team te versterken. Ben of ken jij deze persoon? info@sorsit.nl


November 2011 / SorsIT's nieuwe website

SorsIT 2.0 is een feit met de lancering van haar nieuwe website.


September 2011 / SorsIT's nieuwe bedrijfslocatie

Vanaf heden verruilt SorsIT de Zeeuwse bolus voor het Delftsblauwe bordje.

Niet omdat we vies zijn van een Zeeuwse bolus, integendeel. Wel omdat we de afgelopen periode uit onze huidige huisvesting gegroeid zijn, en fysiek dichter bij al onze klanten willen zijn. 
Als we dan toch aan het veranderen zijn, dan doen we het ook gelijk goed. Dus naast een nieuwe lokatie, ook een totaal vernieuwde huisstijl.
Vanaf heden kunt u bij ons terecht in kennisstad Delft, aan de Rotterdamseweg 183C. Komt u gerust eens een kijkje nemen in ons nieuwe kantoor! De koffie staat daar nu altijd klaar!


September 2011 / Inrichting Real Application Cluster @ Saxion

Saxion hogescholen maakt voor haar databases gebruik van Oracle technologie, en heeft besloten om haar Oracle Real Application Cluster omgeving te vervangen voor het nieuwe Oracle 11gR2 platform.

SorsIT heeft de inrichting van het cluster voor haar rekening genomen en de medewerkers van Saxion hogescholen begeleid bij het gefaseerd migreren van de verschillende omgevingen die van het cluster gebruik maken. Daarnaast wordt er optimaal gebruik gemaakt van de nieuwe technologie met als resultaat dat er efficiënter beheer kan worden uitgevoerd op de totale omgeving.


September 2011 / Clusterware voor active / pasive failover @ Autobinck

Autobinck N.V. ondersteund een van haar auto-importeurschappen door middel van gebruik van Oracle databases en applicatiesoftware. SorsIT heeft voor deze omgeving een failover cluster ontworpen en geïmplementeerd. Dit cluster maakt het mogelijk om in geval van calamiteiten binnen twee minuten uit te kunnen wijken naar een andere locatie. Hierdoor kan een zeer hoge beschikbaarheid van de software gegarandeerd worden.